
Z wymianą sprzęgła nie warto czekać do momentu, aż całkowicie się zepsuje. Awaria może powiększyć się wtedy o skrzynię biegów i koło zamachowe. Wiele osób nie wie o tym, że sprzęgło rzadko kiedy psuje się nagle. Z reguły daje wcześniej wyraźne sygnały, że jest już mocno zużyte. Kiedy warto wstawić auto do warsztatu?
Oznaki zużytego sprzęgła
Psujące się sprzęgło często objawia się problemami z wrzucaniem pierwszego i wstecznego biegu. Nasze podejrzenia powinien wzbudzić też dziwnie zachowujący się pedał sprzęgła. Podczas wciskania może ono być twarde, czasami mocno wibruje. Kierowca, który dobrze zna swoje auto, może zauważyć też, że sprzęgło „bierze” w innym momencie niż dawniej. Zazwyczaj zdarza się to tuż po lekkim naciśnięciu pedału lub odwrotnie, gdy wciśnięty jest bardzo nisko. Zużyte sprzęgło daj również objawy podczas dynamicznej jazdy. Gdy zmieniamy bieg i wciskamy pedał gazu, samochód nie przyspiesza, mimo że obroty silnika rosną. Może ono powodować też problemy z płynnym ruszaniem z miejsca. Symptomy te mogą pojawiać się również przy innych awariach samochodu, dlatego też warto wstawić auto do doświadczonego warsztatu, aby to on zdiagnozował problem.
Jak dbać o sprzęgło?
Aby wydłużyć żywotność sprzęgła, należy o nie odpowiednio dbać. Przede wszystkim trzeba unikać przegrzewania i gwałtownego przeciążania go. To oznacza zakaz strzelania ze sprzęgła, gwałtownego ruszania i jazdy na półsprzęgle. Jeśli zdecydujemy się na chip tuning, należy wykonać go w doświadczonym w tej kwestii warsztacie. Aby oszczędzać sprzęgło, nie należy holować zbyt ciężkich przyczep. Źle wpływa na nie także ruszanie ze zbyt wysokich biegów. Zawsze należy dobrze ściągać hamulec ręczny – ruszanie, gdy jest zaciągnięty to dla sprzęgła spore obciążenie. Przy wymianie zużytego sprzęgła należy wymienić cały komplet, czyli: tarczę, docisk, łożysko, a w przypadku modeli wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe – również i je. Usługę najlepiej jest zlecić dobremu warsztatowi, który dysponuje profesjonalnym sprzętem.